SEKAPUR SIREH

Alhamdulillah, bersyukur kepada Tuhan akhirnya saya dapat menyiapkan Tugasan HBMT2103 dengan jayanya. Jutaan terima kasih kepada tutor, Encik Chua Chong Sair kerana telah banyak membimbing saya dalam menyiapkan tugasan ini. Selain itu, tidak lupa juga buat rakan-rakan yang telah banyak memberi tunjuk ajar bagaimana untuk mencipta satu blog. Jasamu akan tetap dikenang.....

Tuesday, November 23, 2010

PENGENALAN

               Isipadu cecair  adalah merupakan kapasiti cecair dalam sesuatu bekas. Ia boleh diukur atau disukat menggunakan unit bukan piawai ( non standard unit ) dan juga unit piawai ( standard unit ) iaitu  mililiter ( ml ) dan liter ( l ) dalam sistem metrik. Oleh kerana cecair tiada bentuknya maka ia akan terbentuk mengikut saiz bekas yang diisinya. Terdapat pelbagai bahan bantu mengajar boleh digunakan untuk topik ini seperti botol air mineral, baldi, cawan, mangkuk, gelas dan sebagainya. Ia digunakan sebagai alat pengukur sukatan isipadu cecair.
               Isipadu Cecair merupakan satu topik yang baru bagi murid Tahun 2.  Kebanyakan murid akan membuat tanggapan bahawa isipadu sesuatu cecair di dalam sesuatu bekas adalah berdasarkan ketinggian atau saiz bekas yang digunakan. Oleh itu, guru perlu berhati-hati dan mengetahui bahawa berlaku salah konsep tentang isipadu cecair. Murid pada peringkat ini belum dapat membuat kesimpulan yang tepat tentang isipadu cecair.
               Jika dibuat perbandingan persepsi antara dua bekas, murid biasanya akan membandingkan dari segi panjang atau tinggi berbanding kapasiti. Apabila ditanya yang mana mempunyai lebih isi, mereka akan memberikan jawapan yang mana bekasnya tinggi daripada bekas rendah walaupun sebenarnya bekas yang rendah mempunyai isi yang lebih. Oleh itu, cara yang terbaik ialah perlu membuat perbandingan secara langsung. Penggunaan air atau pasir adalah mudah dan sesuai untuk umur mereka. Murid akan mengalami sendiri pengalaman mengisi air ke dalam bekas dan menuang ke dalam bekas yang satu lagi untuk melihat bekas yang mana boleh mengisi lebih. Ini akan dapat memberikan konsep yang tepat dalam mempelajari topik isipadu cecair.

VIDEO ISIPADU CECAIR






BAHAN BANTU MENGAJAR

KUMPULAN MURID CERDAS

















KUMPULAN MURID LEMAH






















             Bahan bantu mengajar adalah faktor terpenting dalam menentukan kejayaan program pembelajaran, menimbulkan rangsangan keinginan pelajar-pelajar untuk mengetahui sesuatu dan untuk menjadikan pembelajaran baik dan lebih menarik. Bahan bantu mengajar (BBM) bukanlah merupakan sesuatu yang tersisih sifatnya daripada proses pengajaran dan pembelajaran. Mengikut Noraziah Abdul Hamid ( 1981: 2 ) , bertajuk “ Alatan Mengajar Dalam Pengajaran Bahasa, ‘ alat bantu ‘ itu mestilah dianggap sebagai satu bahagian yang padu dalam proses tersebut.
           Ia bertujuan untuk menambah kelancaran perhubungan antara guru dan murid dan sebaliknya, murid sesama murid serta membantu atau mempercepatkan proses pemahaman mereka. Pendapat ini disokong sama oleh Edgar Dale ( 1964 ) yang digambarkan dalam bentuk cone of experience di mana proses pembelajaran bermula dengan proses aspek semi-abstrak hingga kepada yang lebih abstrak. Penggunaan BBM juga sebahagian daripada kaedah dan idea-idea yang disampaikan oleh guru kepada murid-muridnya. Walau kaedah apa digunakan sekalipun BBM pasti turut sama, supaya komunikasi guru murid berjalan dengan baik.
            Oleh itu, saya telah memilih bahan bantu mengajar yang mudah untuk didapati iaitu yang ada di persekitaran murid-murid. Contohnya botol minuman, cawan, gelas, span, baldi, mangkuk, jag, teko dan sebagainya. Semua barang ini sudah dikenali oleh murid dan ada yang pernah menggunakannya seperti cawan dan gelas. Ini akan memudahkan penerimaan pembelajaran murid dengan cepat dan jelas.Selain itu, ia
juga ekonomi di mana guru tidak perlu mengeluarkan belanja yang besar dalam penyediaan bahan yang sesuai. Malah dari segi pengurusan masa pula, ia tidak memerlukan masa yang lama untuk menyediakannya. Justeru itu, semua bahan bantu yang saya pilih ini adalah tepat dan relevan dengan konsep isipadu cecair yang hendak diajar kepada murid.



AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

1)         KUMPULAN MURID CERDAS
Mata Pelajaran            :           Matematik
Masa                            :           8.15 - 9.15 pagi ( 60 minit )
Kelas                           :           2 Berlian
Topik                           :           Isipadu Cecair
Kemahiran                   :          
Mengukur dan membandingkan Isipadu Cecair Menggunakan Unit Piawai
Hasil Pembelajaran      :          
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid boleh mengukur dan membandingkan isipadu cecair dengan perbandingan secara    langsung menggunakan unit piawai dengan betul dan tepat.
Pengetahuan Sedia Ada          :          
Murid telah mempunyai pengetahuan dan pengalaman menggunakan perbendaharaan kata ‘penuh’,  ‘separuh’  dan  ‘kosong’.        
Kemahiran Berfikir     :          
Perbandingan, Menghasilkan Idea, Ingat kembali
Penerapan Nilai           :          
Kerjasama, Keyakinan Diri dan Berdisiplin
Bahan Bantu Mengajar  :          
Bikar, silinder penyukat, baldi,span, botol mineral.,air.

Langkah-langkah Pengajaran
Set Induksi                
1.         Murid ditunjukkan dengan alat penyukat isipadu cecair yang standard iaitu silinder  penyukat dan bikar.
2.         Murid diberi penerangan tentang kedua-dua alat penyukat tersebut.

                                            silinder penyukat                         bikar

Langkah 1
1.         Murid ditunjukkan cara bagaimana untuk membaca dan merekodkan isipadu   menggunakan alat  penyukat.
2.         Murid diterangkan tentang unit piawai yang standard bagi isipadu cecair ialah liter ( l )  dan milliliter ( ml ).
3.         Guru  menyediakan jag yang berisi air dan dituangkan ke dalam silinder penyukat. Murid  membaca isipadu air tersebut bersama-sama.
4.         Ulang aktiviti yang sama menggunakan bikar.
5.         Murid dipilih secara rawak untuk membaca isipadu air dan merekodkan di papan hitam.

Langkah 2 ( Isi Air Dalam Botol )
1.         Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan yang masing-masing terdiri daripada 5 orang  untuk satu kumpulan.
2.         Setiap kumpulan perlu melantik seorang ketua ataupun pencatat untuk merekodkan   bacaaan isipadu air.
3.         Setiap kumpulan diberikan 1 set bahan iaitu 2 botol minuman ( besar ), span, sebaldi air  dan satu silinder penyukat.
4.         Setiap ahli kumpulan akan bergilir-gilir mengisi air dalam botol menggunakan span yang    telah dicelup ke dalam baldi.
5.         Setiap murid diberi masa 3 minit seorang dan apabila masa tamat guru akan meniup wisel untuk ditukar dengan ahli yang lain.Ulang sehingga semua ahli mengisi air dalam botol    tersebut.
7.         Murid kemudiannya menyukat isipadu air dari botol minuman ke dalam silinder penyukat.
8.         Pencatat akan merekod keputusan isipadu air kumpulan masing-masing.
9.         Kumpulan yang mempunyai isipadu air yang paling tinggi akan dikira sebagai pemenang.
10.       Murid membaca isipadu air kumpulan bersama-sama dan membuat perbandingan yang      mana paling banyak dan paling sedikit. Guru menekankan bacaan menggunakan liter ( l ).

Langkah 3
1.         Murid diedarkan Lembaran Kerja.
2.         Murid menjawab soalan di dalam Lembaran Kerja masing-masing. Guru memerhati dan    membimbing pelajar jika perlu.

Penutup
1.         Murid dan guru bersoal jawab dan membuat kesimpulan dan rumusan tentang topik pada hari ini.


 

LEMBARAN KERJA MURID CERDAS

NAMA: ………………………………………..........................................        
KELAS: ……………………………….....................
Tuliskan isipadu air dalam liter ( l )dengan betul.
1.

2.
3.


4.


5.








AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

2)         KUMPULAN MURID LEMAH
Mata Pelajaran            :           Matematik
Masa                            :           8.15 - 9.15 pagi ( 60 minit )
Kelas                           :           2 Delima
Topik                           :           Isipadu Cecair
Kemahiran                   :          
Mengukur dan membandingkan Isipadu Cecair Menggunakan Unit Bukan Piawai
Hasil Pembelajaran      :          
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid boleh mengukur dan   membandingkan isipadu cecair dengan perbandingan secara    langsung menggunakan unit bukan piawai dengan betul dan tepat.
Pengetahuan Sedia Ada          :          
Murid telah mempunyai pengetahuan dan pengalaman menggunakan perbendaharaan kata ‘penuh’,  ‘separuh’  dan  ‘kosong’.        
Kemahiran Berfikir     :          
Perbandingan, Menghasilkan Idea, Ingat kembali
Penerapan Nilai           :          
Kerjasama, Keyakinan Diri dan Berdisiplin
Bahan Bantu Mengajar    :          
Bekas A dan B, botol minuman besar, teko, gelas, cawan,    mangkuk, air  dan corong air.

Langkah-langkah Pengajaran
Set Induksi
1.         Murid ditunjukkan dengan 2 bekas yang sama saiz berlabel A dan B tetapi mempunyai  isipadu air yang berbeza.
2.         Murid dan guru bersoaljawab. “Bekas mana yang mempunyai banyak air dan bekas mana yang mempunyai air yang kurang?”.
3.         Murid menjawab secara lisan.


Langkah 1
1.         Semua murid berkumpul di meja guru untuk melihat tunjukcara oleh guru.
2.         Guru menyediakan 1 besen air, 1 jag  dan 1 cawan sebagai penyukat/pengukur.
3.         Murid membilang bilangan cawan air yang dituang oleh guru untuk mendapatkan keputusan.
4.         Guru membuat demostrasi yang menunjukkan 1 besen air adalah bersamaan dengan 7  cawan air manakala 1 jag air adalah bersamaan dengan 5 cawan air sahaja.
5.         Murid dapat membuat rumusan bahawa konsep menyukat isipadu cecair tanpa  menggunakan unit piawai.

Langkah 2
1.         Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan yang terdiri daripada 4 orang ahli.
2.         Seorang pencatat dilantik bagi setiap kumpulan untuk merekodkan bacaan/ keputusan.
3.         Setiap kumpulan diedarkan dengan 1 Borang Keputusan, 1 cawan, sebaldi air, 1 botol  minuman, mangkuk, teko, gelas dan corong air ( mengelakkan air tumpah semasa  menuang ke dalam botol minuman ).
4.         Murid menjalankan aktiviti bersama-sama dengan dipantau oleh guru.
5.         Pencatat merekodkan bilangan cawan air yang diperolehi bagi setiap bekas di dalam  Borang Keputusan.
6.         Murid diberi masa 10 minit untuk menyiapkan tugasan yang diberikan.
7.         Ketua kumpulan akan membentangkan jawapan mereka.
8.         Kumpulan yang mendapat markah yang tertinggi akan dikira sebagai pemenang dan  diberi hadiah.

Langkah 3
1.         Murid diedarkan Lembaran Kerja.
2.         Murid dibimbing secara individu dalam menyiapkan latihan mereka mengikut keperluan.
3.         Murid dan guru berbincang tentang jawapan latihan tadi bersama-sama.

Penutup
1.         Guru membuat rumusan tentang pelajaran pada hari ini.




BORANG KEPUTUSAN

BEKAS
BILANGAN CAWAN AIR
1.

2.

3.

4.

5.


LEMBARAN KERJA MURID LEMAH

NAMA:______________________________________       KELAS:_______________________
Tandakan ( / ) bekas yang dapat mengisi banyak air dan ( X ) bagi yang dapat mengisi sedikit air.
1.
      
                                           
                          
2.
 
3.


4.
  
5.

6.

7.


8.